Motherload

Pe 16.8. klo 19 Kuvalinna

Osta liput >

Teemat:

#monimuotoisuus

#yhteentörmäyksiä

Ohjaus: Liz Canning

Käsikirjoitus: Liz Canning

Kuvaus: Liz Canning

Leikkaus: Liz Canning

Äänisuunnittelu: Jeremiah Moore

Tuotanto: Marilyn DeLaure, Erica Tanamachi

2019 / Yhdysvallat, Australia, Saksa, Ghana, Nicaragua, Iso-Britannia

Kesto: 81 min

Kieli: englanti

Tekstitys:-

Ikäraja: S

Saatuaan kaksoset vuonna 2008 yhdysvaltalainen elokuvaohjaaja Liz Canning siirtyi pyörän satulasta joksikin aikaa auton rattiin. Tämä sai hänet miettimään digitaalisen ajan mukanaan tuomaa maailmanlaajuista eristäytymisen ja irrallaan olon kulttuuria. Laatikkopyörästä hän löysi uuden tavan kulkea ja olla läsnä ympäröivässä maailmassa. Hakiessaan tietoa “perhepyörästä” hän löysi globaalin liikkeen ihmisiä, jotka korvaavat auton tuolla pitkärunkoisella tavaran ja matkustajien kuljetukseen tarkoitetulla menopelillä.

 

Elokuva polkupyörästä ei välttämättä äkkiseltään tunnu hätkähdyttävältä meidän kulttuurissamme, jossa polkupyörän käyttö erilaisiin tarpeisiin on enemmän sääntö kuin poikkeus. Tämä elokuva on kuitenkin lähtöisin yhteiskunnasta, jossa yksityisautoilu on laajuudeltaan aivan toista luokkaa kuin Suomessa ja muuallakin Euroopassa. Totta tai urbaania legendaa, joskushan kuulee jopa väitettävän, ettei joissakin yhdysvaltalaisissa kaupungeissa ole ollenkaan jalkakäytäviä.

 

Sen lisäksi että lasten kuljettaminen autossa on kestämätöntä, Liz koki, että autoilu vie elämästä seikkailun ja vapauden. Vanhemmuus on sitoutumista, ja kun tuota sitoutumista toteuttaa totutusta poikkeavalla tavalla, reaktiot ovat moninaiset. Kun naiset 1800-luvun lopulla löysivät polkupyörästä työkalun avartaa maailmaansa, oli myös vastareaktio taattu. Elokuvassa Liz pohtiikin oman naiseutensa ja äitiytensä lisäksi polkupyörää laajemmin naisen emansipaation instrumenttina.

SINFF 2016